VG eller Dagbladet?

Min bloggliste

fredag 30. april 2010

DEG - Identitet

Identitet av latin idem, det samme, refererer til aspekter ved en person (eller fenomen) som antas å være mer bestandig eller uforanderlig over tid. I dagligspråket har det to adskilte betydninger. Dels en snever betydning som referer det enten til muligheten for å sikre entydig identifikasjon av (oftest) person. Metoder som personnumre og legitimasjon brukes da som identifikator for å sikre at det refereres til riktig individ. Slik definerer Store Verdens Leksikon (Wikipedia, he he) ordet identitet. Hvordan er DU? Når jeg møter personer jeg aldri har møtt før, stempler jeg dem med en gang. Med det mener jeg at jeg bestemmer meg for hvordan de er etter hvordan de er kledd og oppfører seg. Det som er litt artig er at jeg har som regel rett. Men for all del, personen kan ha en dårlig dag og kan gi feil førsteinntrykk. Førsteinntrykket er det viktigste i verden når man skal møte nye personer. Viss du f. eks skal kjøpe deg ny bil, møter du ikke selgeren i klær som får deg til å se ut som en boms. Du er pent kledd og hilser på en høflig måte. Det som skjer (viss du ikke har de rette klærne på deg når du skal kjøpe bil) er at selgeren ignorerer deg. Du, som person, ser ikke ut som en person som har økonomi til en bil. Dersom du har pene klær på deg, stormer selgerne på deg med en gang. Det er viktig å være den DU er. Og husk, førsteinntrykket er viktig!

3 kommentarer:

  1. Kjenne meg igjen på ka du seie her. Førsteintrykk og koss ein kler seg når ein ska kjøpa ting e ganske viktigt. Når eg e på jobb så e de hvertfall sånn at møte eg på gamle folk, eller folk som ein ser har god økonomi så tar eg di kanskje bort på te dei "dyre" varne først, fordi de ein større sannsynlighet for at dei har råd te de som e bedre, enn folk som kjeme kledd, som ein boms :P

    SvarSlett
  2. jeg er lik, når jeg møter en person så stempler jeg også personen. Hvordan han oppfører seg første gang seg han skaffer meg ett inntrykk om han er en tulling eller ikke.

    SvarSlett
  3. Ja d e merkeligt d, at me ska stempla folk på den måten. Egentlikt så e d litt domt o syns eg. Jere folk ein feil på fustaintrykke, se e d liksom øydelagt. :)

    SvarSlett