VG eller Dagbladet?

Min bloggliste

onsdag 5. mai 2010

Vold, en konsekvens av miljøet?


I følge Statistisk sentralbyrå er det flere og flere unge som blir utsatt for vold. Men uroen for vold i nærmiljøet, bekymring for tyveri og skadeverk er blitt mindre utbredt. Min oppfattning av at unge blir utsatt for vold er at det skjer. Det skjer som oftest når det er alkohol med i bildet. Venner begynner å utsette hverandre for vold, det gjør også folk som ikke kjenner hverandre i det hele tatt. Hvor mye vold det er der DU er, kommer an på hvilket miljø du er i. Viss du er i et miljø hvor det er mye kriminalitet, er det en selvfølge at du eller andre blir utsatt for vold. Lever du i et godt miljø blir du utsatt for vold svært sjeldent.

Jeg har ingen uro for vold, ingen bekymring for tyveri eller skadeverk. Det er fordi jeg bor i et miljø som er sikkert. Vi har gode naboer, vi holder oppsyn til husene når noen er borte og vi blir nyfikne når folk som vi aldri har sitt før kommer. Bor du i en bygård i Oslo må du nesten ta alle forhåndsregler. Lås døra, selv om du er hjemme. Man vet aldri hvem som kan storme inn i huset.

Media skriver om selvmordsbombere og konflikter rundt om i verden. Det er godt at jeg bor på et fredelig sted og har det bra. Men jeg tror at volden sprer seg mer og mer. Men da blir det jo mer politi og sikkerhet også?

KILDE: http://www.ssb.no/vold/

7 kommentarer:

  1. Jeg er både enig og uenig i det du skriver her.
    Jeg er enig i det at det ofte er miljøet som spiller en rolle når det gjelder om du må være redd for kriminalitet og vold der du bor, og kanskje volden også sprer seg mer og mer.
    Men det jeg er uenig i er at vi kommer til å få mer politi og sikkerhet hvis volden sprer seg mer. Jeg så på TV2 nyhetene igår at 200-300 politistudenter som er ferdig utdannet står uten jobber fordi staten ikke vil gi mer penger. Så det med politiet og sikkerheten tviler jeg litt på.

    Men veldig bra skrevet Svenni ;)

    SvarSlett
  2. Ja miljøene spiller en stor rolle på volden som er, andre ting som kan avgjøre det er hvilke personer du er med og lignende. Jeg synes også det er bra at vi bor i et fredelig sted og at det ikke er selvmordsbomber og slike katastofale konflikter her.

    SvarSlett
  3. Jeg er egentlit uenig i dette her, det er da ikke en selvfølge at du blir utsatt for vold, selv om du bor i et miljø med vold.. Men, det er en mye større sjanse for det :)

    SvarSlett
  4. Veldig bra skrevet. Men jeg er også enig og litt uenig. Du sier du ikke er redd for noe skal skje, men man vet aldri. Tyver kan jo alltids gå på slike steder og stjele, mens du sitter der ubevvist, så det kan være smart å være litt forbedt, men ellers, gode argumenter!

    SvarSlett
  5. Jeg er enig i at det miljøet vi bor spiller en stor rolle når det gjelder vår oppførsel og våre vaner. De som bor i et miljø som er preget av vold og kriminalitet, blir på virtket av dette og syns kanskje at det er greit å løse problemer med vold.

    SvarSlett
  6. Hehe :P Kristine: Norge har mye penger... Og om kriminalitet blir et KJEMPESTORT problem kommer nok folkene på Stortinget til å gi alle disse ferdig utdannede politistudentene jobb.

    Tåwn: Skjønner meningen din. Men jeg mente ikke at du blir utsatt for vold dersom du bor på et sted med mye kriminalitet. Det er bare høyere risiko for at noe skal skje med deg... Som f. eks i Bergen. En jentevenn (:P) av meg skulle gå hjem til hybelen sin. Hun ble skygget av en mann. Denne mannen stoppet utenfor hybelen hennes når hun var gått inn. Han prøvde også å ta seg inn i hybelen, på den måten med å knuse et vindu.

    Benji: Det er lite sannsynlig at det kommer en mann å bryter seg inn i et hus, langt ut i ingenmannsland på Torvastad. Men, jeg har mine forhåndsregler... Et gevær ;)

    SvarSlett
  7. Jeg er enig med at hvilket miljø du er i påvirker mengden vold du opplever, men det er selfølgelig unntak.

    SvarSlett