VG eller Dagbladet?

Min bloggliste

mandag 10. mai 2010

Ytringsfrihet og demokrati


I § 100 i Grunnloven står det at ytringsfrihet bør finnes. I Norge er vi så heldige at vi kan si det vi mener. Slik er det ikke i alle land. Ta f. eks Russland. For noen år siden var det en journalist i Russland som sa noe som styresmaktene i Russland ikke likte. Journalisten ble forfulgt og drept fordi hun sa det hun mente. For vi som kommer fra Norge er det naturlig å ha lov til å si hva man mener. Slik burde det være i hele verden. Men det er ikke alle land som har samme styresett, normer, regler og lover.

Norge er et demokratisk land. Ordet demokrati betyr er gresk og betyr folkestyre. Demos= folk og kratein= å styre. Et demokratisk land er et land som styres av folket. Hovedprinsippene for demokrati var i virksomhet i greske byer for mer enn 2300 år siden. Det er to hovedprinsipper:

1. Den myndige befolkningen valgte sine ledere.
2. Politiske saker ble diskutert åpent i et offentlig rom der makthaverne og befolkningen møttes for å ytre seg og lytte til andres argumenter.

Slik er det også den dag i dag. I alle fall noe i den duren. I dag har vi et moderne demokrati. Alle myndige personer i landet skal kunne delta ved valg. Mediene har en sentral rolle i det moderne demokrati.

- Mediene skal informere befolkningen om det som foregår i maktapparatet.
- Mediene skal formidle grunnleggende kunnskap slik at befolkningen er i sand til å delta i debatten.
- Massemediene er i seg selv en vesentlig del av det offentlige rommet der samtaler og debatt kan foregå.

Jeg er glad for at jeg bor i et land hvor jeg kan være med på å bestemme. Jeg er også glad for at ytringsfriheten er stor i Norge. Nå er det ikke slik at jeg publiserer alle meningene mine. Det er mange meninger og synspunkter som bør holdes innenfor fire vegger, men det går an å bli med i grupper som er relevante for meningene dine, som f. eks på facebook. På facebook er det utrolig mange grupper som mener forskjellige ting. Viss man er i mot bompenger, kan man være med i en gruppe som f. eks heter ”Vi som er i mot bompenger”. Men det finnes grenser for hvilke grupper du er med i. Viss jeg hadde vært nazist ville jeg ikke åpenlyst vært med i nazistiske grupper på facebook. Er du en person som har unormale meninger og synspunkter er det nok ikke så lurt å være så åpen om det. Så lenge folk har hodet med seg går det bra. Ytringsfriheten er tross alt ikke en frihet til å si akkurat hva man vil. Jeg sier ikke at jeg hater *****. Men jeg tenker det.

1 kommentar:

  1. Bra innlegg. Jeg er også glad jeg bor i et land hvor jeg kan si hva jeg mener uten å blir forfulg og/eller drept. Men jeg er enig at du bør bruke "freedom of speech" med fornuftighet og tenke før du snakker, si hva du mener på en måte som ikke krenker andre er viktig

    SvarSlett